7 Tips Rumah Tangga Harmoni Bagi Pengantin Baru

Saat-saat pasca bulan madu adalah waktu bagi pengantin baru memulakan ‘perjalanan’ rumah tangga yang nyata. Kadang-kadang asas hubungan yang belum kukuh membuat perjalannya pernikahan yang belum stabil menjadi kacau. Beberapa tips dariHelium ini akan membantu para pengantin baru menjalankan rumah tangganya. Ini 7 Tips Rumah Tangga Harmoni Bagi Pengantin Baru, iaitu:

1. Jangan Berhenti Dating
Pernikahan bukan bererti anda harus menghilangkan kebiasaan saat berpasangan dulu. Tetaplah jaga keharmonian dengan bercinta selamanya. Perkara ini akan menjadi acara saling mengenal lebih dalam, satu sama lain yang penuh dengan kemesraannya.

2. Jangan Perbesarkan hal-hal yang kecil
Di awal perkahwinan adalah masa-masa penyesuaian antara andadan pasangan. Tak jarang, pasangan baru belum terbiasa dengan sikap dan kebiasaan pasangannya. Walau mereka sudah berpacaran selama bertahun-tahun, namun tetap sajapenyesuaiannya tidak mudah. Untuk itu, jangan terlalumempermasalahkan hal-hal kecil. Jangan sampai kebiasaan suamimembaca di atas katil memancing pertengkaran hebat di antaraanda berdua. Kuncinya adalah menyesuaikan dan salingpengertian.

3. Jelaskan Ekspektasi anda
Biasanya konflik terjadi kerana salah faham dan salah pengertian.Untuk itu Komunikasikan dengan jelas jangkaan anda pada suami.Jangan lupa untuk meminta suami melakukan hal yang sama.Dengan ini, anda boleh mengenal suami lebih jauh lagi.

4. Menerima kegagalan
Dimasa-masa di awal perkahwinan masih rapuh dan bermasalah. Kegagalan di sana-sini akan terjadi. Namun jangan putus asa. Kegagalan adalah kejayaan yang tertunda. Berikan semangat pada suami anda untuk terus berusaha mendapatkan rumah tangga yang harmoni dan sempurna.

5. Tingkatkan Kualiti dan Kuantiti Kemesraan.
Keakraban tak diragukan lagi dapat menjadi pintu pengantaraan konflik suami isteri. Tak ada salahnya untuk meningkatkan kuantiti, juga kualiti hubungan kemesraan anda dan suami.

6. Meningkatkan Sikap Dan Sifat Yang Baik
Di masa penyesuaian, biasanya suami akan memberi mteguran mengenai kekurangan-kekurangan anda. Tak ada salahnya untuk menggunakan masa ini sebagai masa introspeksi diri. Kritikan dari suami juga boleh menjadi perangsang bagi anda untuk menjadi orang yang lebih baik.

7. Jangan mudah Untuk Mengucapkan Cerai
Dalam situasi seburuk apapun, jangan pernah mengucapkan kata’cerai’ kecuali anda benar-benar menginginkannya. Ingat,perkahwinan anda bukan sekadar ikatan rasmi di mata masyarakatsaja, tetapi juga di hadapan Allah. Oleh kerana itu, jangan pernah bermain-main dengan ikatan suci ini. Mudah berkata ‘cerai’ akanmembuat nilai perkahwinan anda menjadi berkurang. Pasangan pun akan beranggapan, bahawa anda tak sesungguhnyamenghargai perkahwinan yang telah dilakukan.

Wassalam, Wa’allahhualam

Sumber asal Smartnewz.info
Olahan : akuanakpahang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s